Het is vakantie en -misschien heel herkenbaar- het bekende beeld, manlief achter de computer en zoonlief achter de computer. Ik hang verveeld op de bank voor de tv met de zapper in de hand. Na 2 dagen ben ik, in tegenstelling tot manlief en zoonlief er helemaal klaar mee. Hier heb ik geen twee weken vrij voor genomen.
Ik jaag zoonlief weg achter de computer en ga op zoek naar iets leuks, het maakt me niet uit waarheen, als we maar even weg zijn. Al snel heb ik iets gevonden, Parijs. We zijn er wel al vaker geweest maar er zijn nog genoeg mooie plekken in Parijs die we nog niet gezien hebben.

Manlief zit nog achter de computer, zoonlief heeft mijn plekje op de bank voor de tv ingenomen. Geen beweging in te krijgen totdat ik mededeel dat we naar Parijs gaan. De dag erna zitten we in de auto richting Parijs.

Pas laat in de middag komen we aan in Parijs en hebben we de eerste avond niet meer gedaan dan wat rondlopen in Montmartre.

De dag erna was het regenachtig, mooie gelegenheid om met de metro op zoek te gaan naar een paar van de oude winkelpassages.

Passage Jouffroy
Gebouwd 1836, lengte 140 meter
Dit is de eerste passage die helemaal uit glas en ijzer is gebouwd en de eerste met vloerverwarming. Het wassenbeeldenmuseum Grévin is hier sinds 1882 gevestigd met 300 wassen beelden.
In de passage is tevens hotel Chopin gevestigd.

Passage des Princes
Gebouwd in 1860, lengte 80 meter.
In 1985 werd de passage gesloopt door bouwwerkzaamheden, maar werd daarna weer opnieuw opgebouwd en is 2002 gerenoveerd. In de passage zitten voornamelijk speelgoedwinkels.

Metrostation Poissoniers

