Wanneer ik thuis kom na het werk tref ik een leeg huis en een briefje op tafel. “Wij zijn vissen bij de brug.”
Eigenlijk ben ik best wel moe, maar het mooie weer buiten lonkt en haalt me over om toch op de fiets te stappen en richting mijn vissende familie te rijden. Omdat ik niet helemaal zeker ben van waar ze nu precies zitten krijg ik via de telefoon een beschrijving.
“Als je rechts bij het kruispunt staat, ga je niet de brug op maar volg het het graspaadje richting het water.”
Hoe ik ook zoek en tuur, ik kan nergens een graspaadje ontdekken. Er volgt weer een telefoontje richting manlief en even later zie ik ergens boven het gras uit in de verte zoonlief opduiken.
Via een pad van gras, bramenstruiken, brandnetels en kuilen loop ik met m’n fiets richting het water en strijk neer op de stenen blokken die net naast het rivierwater liggen.

Nu heb ik niet het geduld wat man en zoonlief wel schijnen te bezitten als het gaat om turen naar een hengel. Al na korte tijd heb ik het wel gezien en schuif met een boek in de hand een paar stenen op tot ik in de zon zit.  Maar niet voor lang, beide heren zijn eensgezind in hun mening dat dit niet de juiste visplek is en willen verderop hun geluk beproeven. Want maar één klein visje vangen is natuurlijk niets.
Dat plekje verderop levert nog één grotere vis op voordat we richting huis gaan. Manlief heeft geen zin om weer helemaal terug te lopen via het graspaadje en schuift zo met z’n fiets aan de hand de dijk op. Zoonlief en ik volgen hem via het hoge gras.
Een aardige kluif voor zoonlief die een paar keer vast zit met z’n fiets en hem ook nog een lekke band oplevert.
Er zit niets anders op dan terug te lopen. En daar heeft zoonlief dus helemaal geen zin in. Al morrelend loopt hij naast z’n fiets.  Manlief heeft het wel gehad met het gemorrel na het een tijdje aangehoord te hebben en fietst vast vooruit om alvast aan het avondeten te beginnen.

En zo loop ik terug naar huis met vlak voor me een balende zoon die zweert nooit meer te gaan fietsen. Gelukkig is het maar iets langer dan een half uurtje lopen.

