Vrijheid, aan dat woord denk ik terwijl ik samen met manlief en zoonlief tussen de vele mensen op het bevrijdingsfestival sta.
Het woord vrijheid heeft vaak een beladen betekenis die me herinnerd aan wat mijn ouders hebben meegemaakt tijdens de oorlog en mijn opa in het jappenkamp. Maar ook aan alle mensen in de wereld op dit moment niet vrij kunnen gaan en staan waar ze willen of vrij kunnen opkomen voor hun mening.

Zoonlief is nu op een leeftijd dat hij zich begint te beseffen dat het niet vanzelf sprekend is dat je kan meelopen in een demonstratie omdat je achter je mening staat of dat je op een mooie dag op je fiets kunt springen en zomaar een eindje kan gaan fietsen.
Dat is wat het woord vrijheid voor mij betekend, niet alleen het kunnen uiten van je mening en het leven in een land zonder oorlog, maar ook dat je op een dag als vandaag -een dag waarop we alle drie vrij zijn- we genieten van het mooie weer, de kermis, het festival en het gewoon samen bij elkaar zijn.

                                                       Snoep op de kermis

  

 

