Twee jaar geleden waren we er al geweest, Hong Kong Island, maar we hadden toen zo weinig tijd dat we de helft niet gezien hadden. Een goede reden om het dit keer wat uitgebreider te doen.
Het weer werkte niet helemaal mee, het was druilerig en fris maar voor zoonlief begon het al goed, om HK Island te bereiken moet je over met de bekende Star Ferry.

Misschien is het onze interpretatie maar chinezen zijn goed in het van simpele dingen als een veerboot om te toveren naar een heuse attractie. Compleet met informatiecentrum, winkeltjes, oude foto’s en een nog authentieke sfeer.
Ook op de ferry zelf wordt je aan alle kanten vermaakt. De boten bieden een goed uitzicht op de rivier waarop je zo hier en daar ook nog de traditionele chinese boten ziet varen, met op de achtergrond de skyline van Hong Kong Island. En het geeft je een kijkje in het leven van de mensen die op de veerboten werken.

Op HK Island is het druk. Auto’s, trams (ook dubbeldekkers), bussen, mensen…alles krioelt door elkaar. Ik probeer me voor te stellen hoe het eruit gezien moet hebben in de tijd dat het straatbeeld voornamelijk in bepaald werd door rikja’s.
Er is nu , voor zover ik weet, nog maar 1 te vinden. Die staat geparkeerd vlak bij het busstation met een bordje “For Rent” erop. Maar aan het ding zelf te zien is het lang geleden dat hij voor het laatst gebruikt is.
De eerste rikja’s reden in 1874 rond en waren voor vele jaren een zeer populair vervoermiddel. Er moeten er meer dan 3000 van hebben rondgereden in de jaren 20. Iets wat ik me nu met geen mogelijkheid meer kan voorstellen. Zeker daar er sinds 1975 geen nieuwe vergunningen meer afgegeven worden. Hierdoor is de rikja eigenlijk geheel uit het straatbeeld van Hongkong verdwenen en wordt dus het huidige straatbeeld bepaald door bussen, trams en auto’s.
Wij namen geen van allen, lopend krijg je toch vaak het leukste en beste beeld van een stad. Zwervend door het voornamelijk zakelijke deel van Hongkong heb je niet altijd in de gaten dat je aan de andere kant van de wereld liep. De etalages en reclames lieten ons vooral de dure kledingmerken zien en ook aan de straten met namen als Queens Road, Johnston Road en Stanley street is de engelse invloed nog duidelijk terug te zien.
Zoonlief wist zich de vorige keer hier nog goed te herinneren en wilde nog wel een keer met de roltrappen naar boven. De 800

Advertisements