Sinds onze verhuizing naar onze huidige eengezinswoning hebben we elk jaar een echte kerstboom in de huiskamer staan. Manlief houdt niet zo van echte kerstbomen, en dan met name niet van de naalden die zo her en der komen te liggen. Nu hebben we altijd een boom die niet uitvalt, maar toch.
Zoonlief en ik daarentegen vinden het geweldig en traditiegetrouw staan we 2 dagen na sinterklaas in een tuincentrum om een boom uit te zoeken.

Het kiezen is altijd weer een ramp. Samen met zoonlief sta ik tussen tientallen bomen en driftig zoekende mensen. Over de takken en afgerukte kerstboom-netjes gaan we op zoek, naar die ene boom. Die ene boom die niet te groot, niet te klein, niet te breed en vooral mooi is.
We bekijken alle bomen, kijken jaloers naar de mensen die net een mooie boom gevonden hebben en richting kassa lopen. Na heel veel bomen bekeken te hebben zien we eigenlijk door alle kerstbomen heen de bomen niet meer en gaan we voor een niet al te groot boompje dat er zo op het eerste gezicht aardig uitziet.
Helemaal ongeschonden komt de boom niet aan, met het uit de auto halen en breekt er ergens een tak af. Nouja, takken genoeg denken we nog en trots zetten we onze aanwinst in de standaard. Maar eenmaal in model gezakt blijkt ons boompje helemaal geen mooie boom te zijn.
De boom is miezerig en kaal, en die ene afgebroken tak wordt wel degelijk gemist. Ik baal en ben in staat om de boom weer richting tuin te verhuizen. Wat een miskoop!
Met een hoop ballen en slingers probeer ik de kale stukken te verbergen en het zo nog ergens op te doen lijken. Maar het resultaat is bedroevend, naar mijn idee. Manlief probeert de boom nog goed te praten, maar echt overtuigend komt het niet over.

Ik neem me voor een andere boom te gaan halen totdat zoonlief terug komt van een vriendje en zegt:" Mama, dit is de mooiste boom van de hele wereld!"
De boom heeft gratie gekregen en mag blijven staan, want tegen zo’n opmerking kan ik niet op. En nu maar hopen dat er alleen mensen in de avond bij ons langs komen. Dan is het donker en valt het minder op dat de kerstboom de miskoop van het jaar is!

