Na een drukke dag, met natuurlijk te veel heen en weer geren, eten we wat makkelijks. Een van de favoriete gerechten van manlief en zoonlief, sajoerboontjes met rijst en vega balletjes.
Met m’n neus boven de wok luister ik naar het gesprek tussen de twee heren over een te maken object van lego. Dan gaat de telefoon, m’n nichtje.
“Hoi, alles goed.” vraag ik en hierna blijft het stil. “Nee, het gaat niet goed.” hoor ik na de stilte aan de andere kant van de lijn. Hetzelfde gevoel als bijna twee jaar geleden bekruipt me.
Ze heeft nog verder niets gezegd, maar ergens weet ik het al. M’n oom is dood.
M’n vermoeden wordt bevestigd en dan gaat het snel. Een knoop in m’n maag, ik probeer alles snel op een rijtje te krijgen, maar dat lukt niet. Verbazing, ongeloof, alles gaat door me heen terwijl ik wazig in de wok met sajoerboontjes roer. Oom ging alleen maar voor een simpele ingreep naar het ziekenhuis, niets meer.

Tijd om het door te laten dringen krijgen we niet, zoonlief moet naar bed. Een uur later zit ik op school voor de 10 min. gesprekken, van waaruit ik bijna gelijk naar m’n werk mag.
En nu op het werk dringt het eigenlijk pas tot me door en in gedachten ga ik even terug naar ooit lang geleden.

Dag lieve nicht, kom je gauw weer logeren
Natuurlijk
Dan kan ik weer een huis maken van de kussens en fantaseren over de boomerang aan de muur
Dropjes eten uit het schaaltje op de bar.
Natuurlijk kom ik gauw weer logeren
Samen met tante en oom wandelen en een spelletje spelen.
Handje klap en papagaaitje leef je nog….

Natuurlijk kom ik gauw weer
Ook nu nichtje geboren is
Kan ik samen met haar een huisje maken van van de kussens,
fantaseren over de boomerang en dropjes eten uit het schaaltje.

Natuurlijk kom ik gauw weer
Ook nu zowel nichtje als ik zelf een gezin hebben
Het is nu zoonlief die met je speelt
Het zijn nu de kinderen van nichtje die met je spelen

Natuurlijk kom ik gauw weer
denk ik nu in gedachten
Maar dat zal niet meer gaan
Is de harde waarheid

Dag lieve oom, ik ga je missen

(En lieve nicht, ik denk aan je!)

