Het begon zo leuk. Enthousiast geworden door alle plannen en ideexc3xabn ging ik op zoek naar een bestemming voor onze vakantie. We twijfelden nog steeds tussen een aantal bestemmingen waar China xc3xa9xc3xa9n van was. Nu is China best te doen zonder reisbegeleiding, maar dan moet je wel de tijd hebben en niet gebonden zijn aan drie weken. Deze bestemming wilden we dan ook eventueel boeken via een reisorganisatie.
Een flink aantal sites en speurtochten verder was m’n enthousiasme flink gedaald. Wie in het hoogseizoen op vakantie wil heeft een flinke zak met geld nodig. Helaas werk ik gewoon in de zorg en ben ik niet met een rijke man getrouwd en dus zocht ik verder.
Ik kwam terecht op de site van Shoestring reizen. En daar werd ik weer enthousiast, een mooie reis door kleine plaatsjes en een mooie prijs. Ik zag me in gedachten daar al helemaal lopen.
Voordat ik besloot te gaan boeken volgde een kort overleg met zoonlief over de reis. Want hoe klein hij ook is, het is ook zijn vakantie en bij deze reis zat er geen strand in het programma.
Zoonlief vond het best, want de trein en marktjes xc3xa9n de belofte hier in Nederland naar het strand te gaan maakte dat hij ook enthousiast werd.

Maar hoe ik ook zocht, ik kon nergens iets vinden over kinderkorting. Een telefoontje naar Shoestring bracht duidelijkheid. Kinderen mogen bij deze reisorganisatie pas mee als ze 12 jaar oud zijn.
Kinderen onder deze leeftijd worden geweigerd.
Ik probeer kalm en vriendelijk te blijven, de meneer aan de andere kant van de telefoon maakt per slot van rekening de regels niet. Op de vraag waarom niet is het antwoord dat men in het verleden ervaring heeft gehad met vervelende kinderen en sommige van hun klanten niet van kinderen houden.
Pardon…..dit is de tekst waarmee ze adverteren:

Met veel succes organiseren we al jarenlang een behoorlijk aantal reizen op maat voor groepen studenten, scholen, families, etc. Zo verzorgen wij onder meer de Roots-reizen voor de Stichting Wereldkinderen, waarbij families hun geadopteerde kinderen mee terug nemen naar het land van geboorte.

Okee, ik begrijp dat niet iedereen gecharmeerd is van andermans kinderen. Zeker als ze zich regelmatig misdragen. En ook onze zoon is geen heilig boontje maar reist met ons mee sinds hij 11 maanden oud is. Hij weet inmiddels heel goed wanneer zich te gedragen en wanneer hij buiten z’n boekje kan gaan.
Buiten dat adverteert Shoestring met de slogan "veel individuele vrijheid" wat in mijn ogen betekent dat je niet heel de dag met de groep reist.

Ik ben dus boos, heel boos. Aan de ene kant profileert Shoestring zich als een organisatie die reizen organiseert die ook voor families bestemd zijn en aan de andere kant mogen de kinderen van deze zelfde families niet mee.
Mijn enthousiasme is gedaald tot beneden het vriespunt en weg zijn de beelden van de stoffige straatjes, marktjes en de winkeltjes in China.
Morgen ga ik weer met frisse moed verder zoeken, desnoods boeken we gewoon alleen tickets. Want in het land zelf maken ze er geen probleem van dat we met onze zoon reizen.

