Eigenlijk was ik vrij. Maar door ziekte en het uitvallen van diensten werd me gevraagd of ik zaterdag wilde werken. Het werd een tussendienst en met maar een paar patixc3xabnten op de afdeling was dit geen moeilijke opgave.
Tussendoor werd de krant doorgenomen, natuurlijk ook het reisgedeelte. De krant die voor me lag wist me te vertellen dat Azië trend van 2007 gaat worden.
Trend? Bij dit soort uitspraken gaan m’n nekharen overeind staan.

Begin jaren 90 zijn we gaan reizen, uit nieuwsgierigheid en interesse. Hoe ziet het land eruit, hoe leven de mensen daar en wat doen ze.
Ik vind het heerlijk om met de lokale mensen op een veerboot te zitten, samen wat te eten en wat te praten. Ik vind het heerlijk om zomaar ergens op een bankje te zitten. Vaak komen er dan vanzelf mensen naar je toe. Uit nieuwsgierigheid of interesse, dat doet er ook niet toe.
Samen zittend op dat bankje onstaan er vaak gesprekken, soms met handen- en voetenwerk, over wie je bent, wat je doet en hoe je leeft. Meerdere keren zijn hieruit een soort van vriendschappen onstaan, voor korte of lange duur. We werden uitgenodigd om eens langs te komen, mee te eten of ergens naar toe te gaan.
De laatste jaren hebben we plaatsen en landen zien veranderen.
Lieflijke plaatsjes veranderen in toeristenoorden, compleet met luxe hotels, westers georiënteerde restaurants en westers vermaak. En met deze veranderingen kwamen ook de toeristen.
In discussies die ik regelmatig over dit onderwerp voer krijg ik vaak als verweer dat het de lokale bevolking zelf is die deze restaurants en hotels neerzet. Maar zonder komen de toeristen niet, en vaak is men qua inkomen afhankelijk van toerisme.

Ik kan begrijpen dat niet iedereen zijn of haar vakantie wil doorbrengen op de manier zoals wij dit doen. Ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die van een luxe vakantie houden.
Wat ik niet kan begrijpen is dat men zich niet aan wil passen aan de lokale cultuur en de daarbij horende normen en waarden.
Op de verschillende fora die ik tegenkom wordt er flink tegen elkaar opgeboden over wie waar geweest is. Maar ergens geweest zijn of het land gevoeld en geproefd hebben zijn beide hele verschillende dingen.
Het land voelen en proeven, in de cultuur en de sfeer opgaan, dat is waarom wij zijn gaan reizen. Niet omdat het een trend of mode is.

