Soms doe je dingen waarvan je al van te voren weet dat het helemaal niets wordt, zoals op de zaterdag voor Sinterklaas naar het plaatselijke winkelcentrum gaan.
Niet dat ik nog Sinterklaascadeautjes nodig had, die heb ik al zeker een maand in huis liggen, maar wel voor een laatste minuut verjaardagscadeautje.
Na een week m’n hersens gepijnigd te hebben om een verjaardagscadeautje te verzinnen voor de dochter van m’n vriendin kwam ik vandaag op het geweldige idee om een cadeaubon te kopen van zo’n grote speelgoedketen.

Alle moed verzameld ging ik pas laat in de middag met zoonlief aan de hand op weg naar het winkelcentrum. Daar trof ik een soort mierenhoop van gestresste koopjesjagers die hun gevoel van humor zeer zeker thuis gelaten hadden.
Zoonlief daarentegen vond het wel gezellig met alle versieringen en lichtjes en doopte de gekleurde tegels om tot een groot hink-stap-sprong pad. Daarbij werd in alle ijverige sprongen weleens bijna een gestresste koopjesjager over het hoofd gezien en dat werd niet door iedereen op prijs gesteld.
In de winkel van die bekende speelgoedketen was het al niet veel beter. Zoonlief laat zich helemaal meeslepen in de drukte en loopt als een op hol geslagen gummiebeer door de winkel. "Mama, dit wil ik ook wel van Sinterklaas krijgen." roept hij wijzend naar een veel te dure racebaan met een doodshoofd, "En dit, en dit ook." wijzend naar nog veel meer speelgoed.

Zoonlief wordt toegesproken en voegt zich maar samen met mij in de rij, waar ik heel goed zicht heb op de kassiere die in een verhitte discussie is met een klant die persxc3xa9 haar cadeau ingepakt wil hebben en niet het papier mee wil krijgen om het vervolgens thuis in te moeten pakken.
Gelukkig sta ik zeker 7 wachtenden verder, ik voel de irritatie al vanuit m’n tenen omhoog stijgen. De klant in kwestie mag blij zijn dat ze cadeaupapier mee krijgt.
Dan gaat kassa nr. 2 open speciaal voor de mensen die hun aankopen niet ingepakt hoeven te hebben. Samen met wel twee andere klanten voeg ik me achter deze kassa. De cadeaubon wordt gekocht en snel verlaten we de winkel, op naar de bibliotheek voor nieuwe boeken voor zoonlief.
Deze blijkt alleen al een half uur dicht te zijn, waarop zoonlief voorsteld maar naar huis te gaan. Dit vind ik een zeer goed idee.

