Meestal als ik over zoonlief schrijf, is dit in positieve zin. Maar ook zoonlief heeft natuurlijk zo z’n streken.Het komt niet zo heel vaak voor, er zijn aardig goede afspraken met zoonlief te maken.
Zo mag hij in het weekend vaak al wat eerder naar beneden om een dvd te kijken of met z’n lego te spelen. En eigenlijk gaat dit altijd goed, aan de geluiden die uit de kamer komen kan ik precies horen of het allemaal goed gaat.

Tot afgelopen weekend. Ook een beetje onze eigen schuld, we moesten weer zonodig nachtbraken en daardoor niet echt bij de tijd om 9.00 ‘s morgens.
Alles ging goed, dacht ik, tot ik zoonlief onder niet nader te definiexc3xabren vlekken aantrof. "o dat" zegt zoonlief, "ik heb verf op zolder gevonden".
Verf, op zolder ligt helemaal geen verf! Tijd voor een inspectie op zolder.
En daar aangekomen werd ik stil. De verf bleek sminck te zijn, waarmee ik zoonlief ooit tot piraat omgetoverd heb. Deze smink, die een sticker bevatte dat deze echt alleen voor gezichten bedoeld was en niet voor andere doeleinden, was in composities op de muur en een deel van het schot aangebracht.

Dit vereiste een goede aanpak, zoonlief werd naar z’n kamer gebonjourd en ik sneakte naar beneden om te kijken of er nog wat te redden viel met water en oude potten verf, voordat manlief het in de gaten kreeg.
Manlief heeft heel wat uren zwoeg en zweetwerk in die zolder zitten en in gedachten hoorde ik hem al lichtelijk vloeken. Manlief is namelijk twee weken bezig geweest om onze zolder om te toveren van een kale ruimte naar een soort van tweede huiskamer.
Het gesluip van mij en het gejammer uit de kamer van zoonlief viel natuurlijk op, manlief werd enigzins achterdochtig en nam een kijkje op zolder. Z’n reactie "Dat heeft hij vast van jou" waarna het stil bleef.
Ik had hier heel ontkennend op kunnen reageren, maar met een met inkt bekladde gloednieuwe barbiepop, een experiment met sleutels die natuurlijk wel door de gleuf van de liftdrempel paste, bekraste boeken en -in mijn ogen mooie- tekeningen op het behang in m’n kamer, kon ik niet veel meer zeggen. Maar zoonlief had ik op dat moment wel achter het behang willen plakken!

