Acht uur xe2x80x98s morgens. Onvrijwillig zit ik op m’n vrije dag beneden op de bank, met een kop thee, starend naar Pucca. De nieuwste rage van zoonlief.
Precies op tijd staan ze voor de deur, de schilders. Of ik de ramen boven open wil doen.
Vorige zomer hadden we bezoek van de stukadoor en de timmerman , deze zomer is de beurt aan de schilders en een andere timmerman.
De ene schilder stort zich schurend op de bovenramen aan de voorkant, de andere leeft zich uit op het benedenraam aan de achterkant. En ik poog nog even rustig wakker te worden met een tweede kop thee op de bank. Maar met een schurende schilder voor mxe2x80x99n neus werkt dit niet echt en ik besluit mxe2x80x99n voornemen het om het huishouden wat beter bij te houden uit te voeren. Ik maak een planning voor mezelf en begin met opruimen. Even later gaat voor een tweede keer de bel. Dit keer de timmerman met de vraag of het gelegen komt dat hij het rotte hout in het raamwerk weghaalt en bijwerkt. Natuurlijk, dan is dat ook geregeld.
Binnen mum van tijd is onze voortuin ingericht als mini werkplaats en hebben een werkbank, gereedschap en een ladder de plek ingenomen van m’n bankje en de potten met planten die netjes verhuisd zijn. Snoertje door het raam in het stopcontact en er kan weer gewerkt worden.

IJverig begint hij te beitelen en te hakken, eerst aan de buitenkant, daarna binnen. In de kamer wordt de bank opzij geschoven, de latjes van het raamwerk gehaald en verder gaat het beitelen en hakken.
De stofzuiger laat ik nog maar even voor wat hij is en ik plof maar weer op de bank neer, met een tijdschrift, maar van lezen komt niet veel. De timmerman houdt wel van een praatje.
En met de timmerman hakkend in het houtwerk aan de ene kant van de kamer, de schilder schurend en verfend aan de andere kant van de kamer zet ik m’n goede voornemen maar even opzij. Want veel nut heeft het op dit moment niet.
Zeker niet als zoonlief besluit in de tuin te gaan spelen en zich vele malen langs de schilder manouvreert, het net gemaaide gras onder z’n voeten meenemende naar binnen.

