Ik haat nachtdiensten! De eerste nacht loop ik als een zombie rond wegens een heftig tekort aan slaap en de nachten erna is het eigenlijk niet veel beter.
Was er nu nog wat te doen, dan gingen de uren tenminste een beetje vlot. Er gebeuren soms de raarste dingen maar niet wanneer ik in de nacht zit.
Nee, dan ligt iedereen om 23.00 uur al op xc3xa9xc3xa9n oor. Waarschijnlijk ben ik of niet zo gezellig gezelschap of slaapverwekkend.
Dus is het hangen en hangen, je een beetje vermaken met de video of maar wat rondsurfen op het internet. Gelukkig hangen we met z’n tweetjes in het gebouw, dus er is nog wel wat te kleppen.
Maar ik ben weer blij als de nachten er weer op zitten.

Thuis is alles zo’n beetje in de kerstsfeer. Zoonlief heeft afgelopen vrijdag samen met buurmeisje geholpen met het versieren van de boom. Heel enthousiast gingen ze aan het werk. De doos met kerstspullen werd grondig doorgespit op zoek naar mooie dingen. Ze haalden er spullen uit tevoorschijn die ik eigenlijk al jaren lelijk vind, maar nooit weggegooid zijn. Dertig jaar oude kerstengeltjes, pluche minibeertjes, van die houten figuurtjes met muziekinstrumenten (volgens mij erg hip in de jaren 80). Maar zoonlief en buurmeisje vonden het allemaal prachtig.
Met grote voorzichtigheid werd alles in de boom gehangen. Ze vergaten daarbij alleen de hele boom in mee te nemen en dus hing alles aan xc3xa9xc3xa9n kant, verspreid over drie takken.
Maar trots dat ze waren, dus ik had het lef niet om dit te veranderen. Heb dit pas een paar dagen later gedaan en de meest erge dingen er weer uit gehaald.
Bij Kerstmis hoort sneeuw -met dank aan dat ene liedje- en dat weet zoonlief inmiddels ook. Elke ochtend staat hij driftig naar buiten te staren waar, behalve wolken en soms wat regen, niets te bespeuren is. “Mama, wanneer gaat het nu sneeuwen?”
Ik heb hem maar niet verteld dat het hoogstwaarschijnlijk wel weer zal gaan sneeuwen wanneer wij op vakantie zijn. Dat is namelijk al twee keer eerder gebeurd.

