Vorige week was ik in de plaastelijke boekenwinkel op zoek naar een reisgids van Hong Kong.
“Nee mevrouw, het ziet er niet naar uit dat er op korte termijn een nieuwe Lonely Planet van Hong Kong uitgegeven wordt. Ik kan in ieder geval niets hierover vinden in de computer.” zei de meneer achter de toonbank.
Aangezien de meeste Lonely Planet gidsen eenmaal per twee of drie jaar worden uitgegeven nam ik met dit antwoord geen genoegen.
Een telefoontje naar een grote boekenwinkel in Rotterdam bracht meer duidelijkheid. “Ik kan ‘m nu voor u bestellen mevrouw, maar ik zou nog even wachten. De nieuwe editie komt in januari uit.”
Kijk, daar hebben we wat aan. Maar dat wordt tegelijk weer duimen dat de gids op tijd binnen is. Destijds voor onze reis naar Vietnam kwam de gids zo’n 5 dagen voor ons vertek binnen.

Natuurlijk, enthousiast als we zijn, willen we nu al graag wat informatie opzoeken in de Lonely Planet, al is het de oude uitgave. Dus dat werd vanmiddag een zoektocht op internet in de bieb catalogus. In de bieb in Rotterdam bleken ze ‘m te hebben. Gelukkig heb ik nog steeds m’n lidmaatschap niet opgezegd (Heb dit voornemen al zo’n drie jaar).
De bibliotheek werd gebeld en een meewerkende mevrouw aldaar zette het boek alvast voor ons opzij.
Zoonlief werd, min of meer tegen z’n zin, in de auto gepropt en naar de bieb gespeerd. Door onze haast waren we helemaal vergeten dat de markt op zaterdag om de bieb heen staat. In de verste verte geen parkeerplaats te bekennen. Auto maar dubbel gezet en aanhang en zoonlief achterlatend de bieb ingerend.
Daar werd me gelijk duidelijk dat ik al geruime tijd hier niet geweest was. De reisafdeling was een paar verdiepingen gezakt en bij de balie met een groot bord “uitleen” erboven werd mij de vraag gesteld of de uitleenmachine het niet deed.
Uitleenmachine? Heb echt iets gemist!
De bedoeling was dus eigenlijk dat je zelf met behulp van een computer en een scanner de boeken zelf uitboekt. Maar goed, via de balie kon het ook, en kon gelijk een boete van 1,20 euro uit 2001 betalen.
Maar goed, we hebben de Lonely planet van Hong Kong en kunnen alvast wat dingen opzoeken. Aangezien de prijzen aan de hoge kant zijn in Hong Kong, zijn we aan het bekijken of we via een speciale stopoveraanbieding van de luchtvaartmaatschappij waar we mee vliegen, goedkoop alvast een hotel kunnen boeken. We kunnen kiezen uit zo’n vier hotels maar wil wel weten waar die hotels gevestigd zijn.
Een hotel op het vliegveld, en dus redelijk ver van de stad, hebben we niet zoveel aan.
De komende dagen zit ik dus met m’n neus in de boeken.

