Gisterenochtend, 9 uur, zoonlief staat voor onze neus. “Vandaag vieren we mijn verjaardag en die van papa” Helemaal uitbundig met in z’n hand z’n geliefde Teigetje-tuinbroek. “En dit wil ik aan”. Zodra maar even de zon schijnt wil hij deze broek aan, hij woont en zowat in. Nog even, en men denkt dat hij geen andere kleertjes heeft.
Van rustig wakker worden was dus geen sprake meer. Op zich maar goed, er moest nog een hoop gebeuren voordat iedereen kon komen. Voordat ik de douche indook nog even een snelle blik naar buiten, gelukkig…mooi weer!!
Snel ontbijten en de taarten halen. In de auto bedenk ik me dat ik niet meer heb uitgerekend hoeveel mensen er nu eigenlijk komen en op de gok besluit ik toch nog maar een appel-kruimeltaartje erbij te nemen in het kader van beter teveel dan te weinig.

Weer thuis begin ik maar alvast aan de rijstsoep en de andere gerechten voor vanavond. Zoonlief begint het ondertussen toch wel spannend te vinden en wordt steeds drukker. Hij rent rond in de tuin en heeft een toiletrol te pakken gekregen en in z’n badje gelegd. Ben ik niet blij mee. Terwijl de rijst kookt, vis ik met een zeef de resten van wat ooit een toiletrol was uit het water.
Als ik net met m’n hoofd over het badje hang gaat de telefoon; het cadeau wat de familie met z’n allen wilde kopen is uitverkocht (een aquaplay waterbaan). Wat nu te kopen, geen idee. Alsof ik de hele Bart Smit catalogus uit m’n hoofd ken! Er wordt besloten nog een xc3xa9xc3xa9n speelgoedwinkel te proberen, dus ik wacht maar af.
Met wat kunst en vliegwerk weten we het huis en de tuin op orde te krijgen en de meeste gerechten klaar te krijgen voordat de eerste visite voor onze neus staat.

Als de visite binnen druppelt gaat weer de telefoon, dit keer m’n moeder vanuit de auto. Samen met m’n pleegzus hebben ze ergens een verkeerde afslag genomen, of ik even uit kan leggen hoe ook alweer te rijden. Echt weer iets voor hen, op de een of andere manier raken ze altijd de weg kwijt, ook al zijn er al vaak geweest.
Onze zoon begint ondertussen een aardige verzameling cadeautjes te krijgen en manlief zit inmiddels erg goed in de wijn en bier. Nu hopen dat er veel zomerse avonden komen zodat we er buiten van kunnen genieten.
Als zo’n beetje iedereen er is blijken we stoelen tekort te komen en dus wordt er uit de tuinen van de buren wat tuinameublement geleend. Het wordt een zeer gezellig en geslaagd feest en ‘s avonds scharen we ons allen rond de vuurpot.
In de nachtelijke uurtjes vertrekken de laatste gasten. Nog nagenietend storten we ons maar op alle lege glazen, flessen en andere troep.

Het was een geslaagde dag, alleen toch teveel taart gehaald. De appelkruimeltaart staat nog onaangesneden in de koelkast!


Kaarsjes uitblazen.

